Dokument

Andrahandsuthyrning

Läs hela texten innan du börjar med ansökan!

Föreningen tar ut en avgift motsvarande 10% av ett prisbasbelopp per år vid uthyrning av lägenheten. Upplåtelse under del av kalendermånad räknas som hel månad. Avgiften betalas av bostadsrättshavare som upplåter sin lägenhet i andra hand. Detta finns reglerat i stadgarna, paragraf 8 och i bostadsrättslagen 7 kap 14 paragrafen.

Att inte anmäla en andrahandsuthyrning kan vara skäl för uppsägning av medlemskapet i bostadsrättsföreningen.

Andrahandsuthyrningar sköts numera via vår ekonomiska förvaltare SBC:s kundportal. Du ska inte skicka några dokument till styrelsen. Du ska lägga in ansökan om andrahandsuthyrning och avsägande av besittningsskydd i ditt ärende hos SBC. Innan dess godkänns inte ansökan. Du hittar mallarna nedanför. Ha dem påskrivna, inskannade och förberedda i PDF-format innan du börjar med stegen nedan. Om du har en Iphone kan du skanna in dokument i appen för anteckningar och maila till dig själv.

Mallar för andrahandsuthyrning:

Ansökan om tillstånd till andrahandsuthyrning
Avstående från besittningsskydd

För att ansöka om andrahandsuthyrning gör du såhär (Fungerar endast på dator, inte i appen/mobil webbläsare):

  1. Logga in på SBC:s kundportal med Bank-ID. https://www.sbc.se/
  2. Klicka på ”din lägenhet/lokal” i menyn till vänster.
  3. Klicka på ”ansökan om andrahandsuthyrning”
  4. Fyll i ansökan. Kontaktuppgifterna som fylls i ska vara till hyresgästen. Skriv din egen e-post och telefonnummer i fältet ”anledning till ansökan om andrahandsuthyrning” så att vi i styrelsen kan kontakta dig om det skulle behövas.
  5. Klicka på ansök. (Obs. att ansökan vid detta steg ej är komplett)
  6. Gå tillbaka till menyn till vänster. Klicka på ärenden och välj ditt ärende om andrahandsuthyrning.
  7. Under rubriken ”bifogade filer”, (inte symbolen ”bifoga filer” under rubriken ”meddelande”) klicka på ”lägg till fil”. Lägg in PDF-filer av hyreskontrakt och avstående från besittningsskydd i ditt ärende om andrahandsuthyrning. Båda underskrivna. (Det ska komma upp en fråga där du bekräfta att du vill lägga till underlag) Kontrollera att filerna har lagts till i ärendet. Klicka inte på ”stäng ärende”. Då raderas din förfrågan och du måste börja om.
  8. Nu ska ansökan vara komplett. Invänta svar på ansökan. Du ser när ansökan är godkänd genom att ärendet försvinner från ärendelistan och att det när du klickar på ”din lägenhet/lokal” står ”pågår” under rutan andrahandsuthyrning. Styrelsen kommer inte kontakta dig med besked. Handläggningstiden är ca två veckor från att alla nödvändiga uppgifter lämnats in.

Avtal

Gruppavtal Comhem (Numera Tele2)

Gruppavtal Bahnhof

Bahnhof English

Blanketter

Gåvobrev

Utläggsblankett

Störningsschema

Energideklaration

Energideklaration utförd 2019-03-26

Manualer

Användning av ventilationen/köksfläkten

Protokoll årsstämma

Extra årsstämma 2023

Protokoll årsstämma 2023

Protokoll årsstämma 2022

Protokoll årsstämma 2021

Protokoll årsstämma 2020

Protokoll årsstämma 2019

Protokoll årsstämma 2018

Protokoll extrastämma 2018

Protokoll årsstämma 2017

Protokoll årsstämman 2016

Protokoll extrastämma 2015

Lägenhetsnummer

Lägenhetsnummer

Stadgar och ordningsregler

Nya stadgar 2023

Ordningsregler

Parkeringsregler